Z tego wpisu dowiesz się:
– Dlaczego tak ważne jest, by wypełnić brief?
– Czemu dobry copywriter zawsze zapyta Cię o grupę docelową lub sylwetkę idealnego klienta?
– Czy warto podzielić się z copywriterem produktem, o którym pisze?
– Czemu warto umożliwić copywriterowi współpracę z grafikiem?
Właśnie chcesz sprzedać jakiś nowy produkt i myślisz o tym, by pracować z copywriterem? Świetnie! W tym wpisie skorzystam ze swojego copywriterskiego doświadczenia i podpowiem Ci, co warto zrobić, by taka współpraca przebiegła gładko.
Komunikuj się ze swoim copywriterem
Bez względu na to, czy dostaniesz od copywritera brief, czy umówicie się na rozmowę.
Bez względu na to, jak wiele wyślesz folderów, próbek czy darmowych egzemplarzy.
Komunikuj się ze swoim copywriterem.
Nie unikaj odpowiedzi na pytania, nie ignoruj e-maili, w których padają prośby o doprecyzowanie jakichś informacji.
Oczywiście nie mówię tu o jakiejś próbie przechytrzenia zamawiającego, by napisał teksty w zasadzie samodzielnie…
Jednak to Ty, jako twórca bądź autor, najlepiej znasz swój produkt. Ty, jako przedsiębiorca, najlepiej wiesz, komu chcesz go sprzedać. Rolą copywritera jest napisać tekst, który jak najlepiej odpowie na wątpliwości kupujących i przekona, że właśnie to coś jest odpowiedzią na ich problemy.
Wypełnienie briefu to nie kaprys copywritera. To najnormalniej w świecie chęć dostarczenia Ci wysokiej jakości tekstów, które nie powstaną, jeśli wszystko, co piszący wie o produkcie, to że jest on różowy, prostokątny i ładnie pachnie.
Oczywiście działa to w drugą stronę. Jeśli nie rozumiesz zadanego pytania lub części briefu, poproś o doprecyzowanie bądź zadanie pytania w inny sposób. Dobra komunikacja to serce dobrze napisanego tekstu.
Co i komu chcesz sprzedać
Treści sprzedażowe nie funkcjonują w próżni. Mają bardzo konkretne zadania. Copywriter musi poznać środowisko, w którym dane teksty będą funkcjonowały. Dzięki temu jest w stanie dobrać język, styl, a nawet długość wypowiedzi, tak by słowa jak najlepiej spełniały swoje funkcje.
Inaczej skonstruowany będzie tekst blogowy, artykuł prasowy, książka beletrystyczna, podręcznik, a inaczej post do mediów społecznościowych czy treść newslettera.
Inaczej będziesz mówić do odbiorcy, którego znasz, a inaczej do tego, który jeszcze nic o Tobie nie wie.
Inaczej napiszesz treści do nastolatków, osób w średnim wieku i osób starszych.
Inaczej skonstruujesz tekst skierowany do freelancerów, programistów, a inaczej do pracowników korporacji.
Te wszystkie różnice wynikają z odmiennych środowisk, problemów i potrzeb, które posiadają wyodrębnione grupy docelowe.
Pisanie tekstu bez świadomości i możliwości wyobrażenia sobie osoby, która będzie go czytać, to jak próba wróżenia z kart. Owszem, zawsze można napisać coś „na czuja”. Ale czy naprawdę po takiej jakości tekst zatrudniasz profesjonalistę?
Gdzie opublikujesz tekst?
Dobry copywriter jest w stanie dopasować treści do miejsca ich publikacji.
Zamawiając teksty na stronę internetową, pozwól copywriterowi na współpracę z grafikiem, albo przynajmniej podziel się z nim wstępnym projektem strony. Dzięki temu copywriter lepiej zrozumie strukturę tworzonych treści.
W przypadku plakatów, ulotek czy katalogów współpraca z grafikiem również jest bardzo ważna. Możesz podejść do tego na dwa sposoby. Zacząć od tekstów i poprosić grafika, by stworzył layout, który pomieści wszystkie treści. Możesz też zacząć od layoutu i poprosić copywritera, by zmieścił się w obszarach zadanych przez grafika. Osobiście najbardziej lubię, gdy mam możliwość swobodnej komunikacji z grafikiem i wspólnie wypracowujemy najlepszą strukturę.
Są też takie zlecenia, w których tekst gra główną rolę, jak np. artykuły czy newslettery przekazujące merytoryczne informacje. W ich przypadku warto, by copywriter choć raz zobaczył szablon, w którym te treści są udostępniane. To dostarczy mu m.in. takich informacji jak: czy trzeba stworzyć spis treści, czy jest miejsce na przycisk, czy można przeciąć tekst, wstawiając formularz bądź wyraźne CTA etc.
Owocnej współpracy!
Najważniejsze to być otwartym na pomysły wybranego przez siebie copywritera i szczerze komunikować się z nim w związku z wykonywaną pracą. Dostarczyć mu wszelkie materiały potrzebne do stworzenia tekstów, a nawet podzielić się wybranym produktem lub pozwolić doświadczyć usługi.
Mam nadzieję, że dzięki tym czterem wskazówkom przyjemniej będzie się Wam pracować. Bez względu na to, czy jesteś osobą zamawiającą, czy copywriterem.